loading...
مهندسی صنایع پیام نور گرمسار
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
جوک 0 291 ram1378
amir argi بازدید : 730 نظرات (0)

مهندسی صنایع در رده سی و پنجم و به عنوان بهترین گرایش مهندسی


در میان تمام شاخه های مهندسی ، مهندسی صنایع بالاترین مقام را كسب كرده و تبدیل به یك آرزوی شغلی شده است . در آخرین نظر سنجی انجام گرفته ، 250 شغل بر اساس بیش از 12 فاكــتور اساسی رده بندی شده اند . عواملی چون درآمد و منافع كاری ، امنیت شغلی دراز مدت ، فشار كاری و وجهه اجتماعی ، در این میانمهندسی صنایع در رده سی و پنجم و به عنوان بهترین گرایش مهندسی انتخاب شده است و مهندسی عمران با كسب رده هفتادم ، پایین تر ین امتیاز را نسبت به سایر رشته های مهندسی به دست آورده است .

مهندسی فیزیك هسته ای رتبه سی و ششم ، مكانیك رتبه چهل و پنجم ، هوا فضا رتبه پنجاه و دوم ، برق رتبه پنجاه و چهارم و پتروشیمی رتبه شصت و ششم را كسب كرده اند. شایان ذكر است كه مدیریت صفحات وب ( مهندسی اینترنت ) ، رتبه اول را در میان این 250 شغل به دست آورده است . ( به نقل از IEE SOLUTIONS – MAY 1999 ) معرفی رشته مهندسی صنایع با پیشرفت سریع علوم و پیچیدگی روز افزون آن بالطبع سیستم های تولیدی و خدماتی نیز گسترش یافته است در نتیجه این پیشرفت اداره صحیح و مناسب اینگونه واحدها به صورت سیستماتیك مستلزم بكارگیری تكنیك های علمی و پیشرفته می باشد . حجم تولید و گستردگی خدمات آن چنان است كه رشته های مهندسی سنتی از قبیل شیمی ، راه و ساختمان ، برق ، مكانیك و غیره پاسخگوی كلیه مسائل این سیستم ها نمی باشند چرا كه هر كدام از این رشته ها ویژگی خاصی را شامل می شوند كه معمولا اسامی آنها مبین ماهیت آنهاست اما مشكل عمده ای كه وجود دارد ارتباط میان این رشته ها و تعیین جایگاه دقیق و درست آنها در كنار هم در صنعت است كه از همین جا نیاز به یك ارتباط دهنده احساس می شود كه برای جبران چنین كمبودی در قرن بیستم و به ویژه در چند دهه اخیر از پیوند رشـــته های علوم ، مدیریت ، اقتــصاد و رشته های مهندسی ، رشته جدیدی به نــام " مهندسی صنایع " ( Industrial engineering ) به وجود آمده است كه وظیفه یك ارتباط دهنده بین رشته های مختلف را به عهده دارد . بنابراین در این رشته درسهایی از تمام رشته های مذكور وجود دارد تا یك مهندس صنایع برای پیوند بهتر رشته های مختلف با آنها آشنا باشد. 

طراحی ، بهبود ، استقرار و اداره سیستم هایی كه در آن انسان ، ماشین و مواد به طریقی موثر و مناسب به هم مرتبط شده اند را می توان از عمده وظایف مهندسان صنایع دانست . مهندسانی كه از طریق كسب مهارت و اطلاعات فنی خاص می توانند مشكلات و دردهای یك كارخانه را شناسایی كنند و در حد توان خود در رفع آن بكوشند و در صورت لزوم از متخصصین برای حل مشكل كمك بگیرند . بـنابراین از آنجا كه مهندسین صــــنایع سـعی می نمایند كه یك سیستم را با دید كلی مورد بررسی قرار دهند لیكن به واسطه وسعت عمل و پیچیدگی روابط در بین اجزاء سیستم ها امكان اینكه بتوانند آنها را به سادگی تجزیه و تحلیل نمایند دشوار می باشد و به این دلیل است كه از روشهای تحقیق در عملیات و كامپیوتر به عنوان ابزار كار استفاده می نمایند تا ضمن به كار گیری روشهای علمی به خصوص ریاضی ، برای حل مسائل مدیریت ، با سرعت و دقت زیادی عمل نمایند و گاهی با توجه به وسعت فعالیتهای سازمان بعضی از دروس تخصصی رشته مهندسی صنایع یك شغل محسوب می شوند و یك مهندس صنایع ممكن است در یك كارخانه تنها از یك یا دو درس خود بهره بگیرد .

مسـائلی از قبیل كنترل و هماهنگی فعالیتها ، برنامه ریزی تولید ، كنترل كیفیت ،سیستم های نگهداری و تعمیرات ( نت ) ،استفاده موثر از ماشین آلات و تجهیزات و امكانات اعم از انسانی و غیر انسانی ، كنترل انبــار و موجودیها ، بالا بردن كارایی و افزایش بهره وری سیستمها و ...كه به تنهایی برای یك سازمان بزرگ یك مهندس صنایع می طلبد .

به این ترتیب مهندس صنایع ابزار بسیار موثری برای پیشبرد هدفهای هر سازمانی است . مهندس صنایع نه تنها می تواند در واحدهای صنعتی و تولیدی فعالیت داشته باشد بلكه قادر است در واحدهای خدماتی نظیر نهادهای برنامه ریزی، بانكها ، شركت های بیمه ، بیمارستانها و دوایر دولتی و غیره نیز به طور موثر خدمت نماید .

ولی متاسفانه در كشور ما هنوز سازمانهایی هستند كه با این رشته و قابلیت و كارایی های آن، آشنایی لازم و كافی را ندارند و حتی سازمانهایی كه از وجود مهندسی صنایع بهره می گیرند بسیار عجول هستند و انتظار دارند مشكل كارخانه آنها به سرعت حل شود بدون اینكه به طور كامل به توصیه های مهندس صنایع گوش فرا داده و حتی مدت زمان لازم برای حل مشكل كارخانه را نامناسب و طولانی می دانند و در پایان باید به این نكته توجه كرد كه یك مهندس صنایع بیش از آنكه سخت افزاری باشد ، نرم افزاری است و به همین جهت برای رسیدن به نتیجه ، زمان بیشتر و پیاده كردن توصیه های او لازم است در غیر این صورت كارایی مهندس صنایع پایین آمده و بهبود یك شركت و آینده آن لطمه های شدیدی خواهد دید .


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
طراحي سايت و پیاده سازی یک پایگاه وب، نه تنها کاری هنری بلکه در عین حال بسیار فنی و نیازمند رعایت استانداردهای مربوط به وب می باشد. پیش بینی می گردد تا ده سال آینده تقریبا کلیه افراد با سواد و شرکتهای معتبر و سازمانها و ارگانها دارای وب سایت اختصاصی خواهند بود. با توجه به اینکه ایران نسبت به سایر کشورهای پیشرفته از لحاظ تکنولوژی و فرهنگ جامعه الکترونیکی در جایگاه مستحق خود نمی باشد، لذا گروه طراحی سایت و برنامه نویس ما با هدف ترویج آسان و ارزان اعمال به پیاده سازی و طراحي وب سايت های ارزان با رعایت استانداردهای بین المللی، کرده است. این وب سایت توسط جمعی از دانشجویان صنایع وردی 90 طراحی شده تا به عنوان یک پایگاه اطلاع رسانی برای علاقه مندان منظور گردد.این سایت کاملا شخصی بوده وهیچگونه ارتباطی با دانشگاه پیام نور گرمسار ندارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مهندسی صنایع، چرا؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 27
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 39
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 72
  • بازدید سال : 1,231
  • بازدید کلی : 165,736