loading...
مهندسی صنایع پیام نور گرمسار
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
جوک 0 291 ram1378
amir argi بازدید : 752 نظرات (0)


 تعمیرات ونگهداری - نِت


نت مخفف کلمات نگهداری و تعميرات می باشد و به مجموعه برنامه ها و اقدامات به منظور نگهداشتن تجهيزات در سطح قابل قبول ازنظر عملياتی (نگهداری) و يا باز گرداندن تجهبزات معیوب به چرخه استفاده وبهره برداری اطلاق می شود و نتيجه مورد انتظار از اين اقدامات ايجاد آمادگی, حفظ قابليت عملياتی, تداوم و استمرار عملياتی تجهيزات برای شرايط تعريف شده خواهد بود. بطور کلی اهداف سيستم نت در يک واحد عبارتند از پاسخگويي کارا , موثر و سريع در هنگام نياز به فعاليتهای پيشگيری و اصلاحی به منظور حفظ آن واحد در يک سطح استاندارد و قابل قبول می باشد.

  سير تحولات تعميرات و نگهداري

دانش نگهداري و تعميرات (نت) در طول دوران شكل‌گيري خود دستخوش تحولات گوناگوني بوده است . حال به بررسي اين روند دگرگونيها خواهيم پرداخت.

بر اين اساس سير تاريخي تحولات حوزه نت را به سه دوره اساسي تقسيم مي‌نماييم :

1- دوره نخست و BM :

سير تحولات در دوره نخست تحقيقات نشان مي‌دهد که گامهاي اوليه در پياده‌سازي نت در سالهاي قبل از جنگ جهاني دوم رخ داده است . در آن ايام صنايع به شکل امروزي مکانيزه نبوده و لذا خرابيها و توقف ناگهاني ماشين‌آلات مشکلي جدي را براي دست اندرکاران امر توليد ايجاد نمي‌نمود ؛ به بيان ديگر ، جلوگيري از بروز عيب در ذهن اکثر مديران و مهندسين مفهوم نداشته و يا حداقل ضرورتي از اين نظر احساس نمي‌گرديد . علاوه بر اين اکثر ماشين‌آلات و تجهيزات توليدي از طرح نسبتا ساده‌اي برخوردار بوده و اين ويژگي ، کار با آنها را ساده و تعميرشان را آسان مي‌نمود . نتيجه آنکه در آن زمان نيازي به استفاده از نت سيستماتيک احساس نمي‌گرديده و اکثر شرکتها و واحدهاي توليدي و صنعتي تنها در زماني که دستگاه و يا تجهيزات از کار مي‌افتادند ، بازبيني و يا تعمير آنها را آغاز مي‌نمودند ؛ در واقع سيستم نگهداري و تعميرات به هنگام از کارافتادگي (Breakdown Maintenance) معمول بود .

2- دوره دوم و TPM :

همه چيز در خلال جنگ جهاني دوم به صورتي انفجارآميز دستخوش تحول گرديد . فشارهاي ناشي از زمان جنگ ، تقاضا براي انواع محصولات را افزايش داده و اين در حالي بود که نيروي انساني صنايع بشدت کاهش يافته بود ؛ اين عامل سبب گرديد تا مکانيزاسيون افزايش پيدا نمايد . مي‌توان سال 1950 را سال رونق طراحي و ساخت ماشين‌آلات مکانيزه ناميد و اين ايام ، سرآغاز وابستگي صنايع به تجهيزات مکانيزه و اتوماسيون بوده است .

با افزايش روزافزون اتوماسيون مساله شکست و از کارافتادگي ماشين‌آلات نيز از اهميت بيشتري برخوردار مي‌گشت ؛ پس از گذشت چندي روند افزايش خرابيها به گونه‌اي گرديد که کميت و کيفيت توليدات را تحت‌الشعاع خود قرار داده و اسباب نارضايتي صاحبان صنايع را فراهم نمود . ادامه اين روند ناخوشايند ، مديران و کارشناسان را به فکر چاره و راه‌حلي مناسب براي جلوگيري از روند رو به رشد عيوب نمود .

در اين رهگذر سيستم نگهداري و تعميرات پيشگيرانه (PreventiveMaintenance) بعنوان چاره درد و راه‌حلي مناسب

در کشور امريکا پيشنهاد گرديد و به اجرا درآمد . نياز صنايع بر توليد محصولات با کيفيت بالا و قيمت مناسب جهت افزايش توانايي رقابت در بازار موجب گرديد که استفاده از سيستم PM رونق يافته و در اين راستا اجراي تعميرات و تعويضهاي پيشگيرانه دوره‌اي بعنوان موثرترين راه‌حل جهت کاهش خرابيها مورد استفاده قرار گيرد .

در طول دهه 1950 نت پيشگيرانه به تدريج تکامل يافته تا پاسخگوي نيازهاي جديد صنعت باشد . در اين راستا سيستم نگهداري و تعميرات بهره‌ور(Productive Maintenance)  در سال 1954 به صنايع آمريکا معرفي گرديد . در اين سيستم ضمن تاکيد بر روي اصلاح خرابيهاي اتفاقي و از کار افتادن غيرمنتظره تجهيزات با بهره‌گيري مناسب از علوم آمار و احتمالات و پژوهش عملياتي ، شبيه‌سازي ، اقتصاد مهندسي ، تئوري صف و نگرشهاي تحليلي ، تکنيکها و مدلهايي براي حالات مختلف انواع دستگاهها و تجهيزات ابداع شد که متخصصين اين رشته مي‌توانستند کليه فعاليتها و عمليات نگهداري و تعميرات را به نظم درآورده و خرابيها را پيش‌بيني نمايند تا جهت نگهداري و تعمير آنها برنامه‌ريزي انجام پذيرد .

دهه 1960 را مي‌توان دهه گسترش استفاده از نت بهره‌ور در صنايع ناميد . معرفي نت بي‌نياز از تعمير ، مهندسي قابليت اطمينان و مهندسي قابليت تعمير (1962) از نتايج تحقيقات انجام شده در اين دهه بوده که در تکامل سيستم نت بهر‌ه‌ور بسيار موثر بوده است .

معرفي سيستم نگهداري و تعميرات بهره‌ور فراگير (Total ProductiveMaintenance) در دهه 1970 از سوي صنايع ژاپني را مي‌توان بعنوان آخرين دستاورد در دوره دوم تحولات نگهداري و تعميرات ناميد . سيستم TPM در حقيقت همان

سيستم نت بهره‌ور به شيوه آمريکايي است که در جهت سازگاري با شرايط صنعتي ژاپن در آن بهبودهايي داده شده است ؛ ابتکار محوري و حساس در اصول TPM اين است که اپراتورها خودشان به امور اصلي و اوليه نگهداري و تعميرات ماشينهاي خودشان مي‌پردازند . در نت بهره‌ور فراگير نتايج حاصل از فعاليتهاي صنعتي و تجاري به صورت اعجاب‌انگيزي بهبود يافته و سبب ايجاد يك محيط كاري با بهره‌وري بالا ، شادي‌آفرين و ايمن با بهينه‌سازي روابط بين نيروي انساني و تجهيزاتي كه با آن سر و كار دارند ، مي‌گردد .

3- دوره سوم و RCM :  

ميزان افزايش سرمايه‌گذاري بر روي ماشين‌آلات صنعتي و اتوماسيون از يکسو و افزايش ارزش مالي و اقتصادي آنها از سوي ديگر منجر به آن شد که مديران و صاحبان صنايع به فکر راهکارهايي منطقي بيفتند که قادر به بيشينه‌سازي طول عمر مفيد تجهيزات توليدي و طولاني کردن چرخه عمر اقتصادي آنها باشد . افزايش ميزان اثربخشي ماشين‌آلات ، بهبود کيفيت محصولات در کنار کاهش هزينه‌هاي نت و عدم خسارت به محيط زيست از جمله مواردي بود که باعث ايجاد تحولي جديد در زمينه نگهداري و تعميرات گرديد .

دست‌آوردهاي جديد نت در اين دوره عبارتند از :

   3-1- معرفي سيستم نگهداري و تعميرات بر پايه شرايط کارکرد ماشين‌آلات     (Reliability Centered Maintenance) و ترويج استفاده از روشهاي CM همچون آناليز لرزش ، حرارت‌سنجي و ...   

   3-2- معرفي و بکارگيري انواع روشهاي تجزيه و تحليل خرابيهاي ماشين‌آلات .

   3-3- طراحي تجهيزات با تاکيد بيشتر بر قابليت اطمينان و قابليت تعمير .

   3-4- تحول اساسي در تفکر سازماني به سمت مشارکت و گروههاي کاري .

   3-5- معرفي سيستم نگهداري و تعميرات موثر .   

   3-6- معرفي روش نت مبتني بر قابليت اطمينان به عنوان روشي جامع جهت تصميم‌گيري در استفاده صحيح از انواع سيستم‌هاي نگهداري و تعميرات موجود ؛ RCM فرايندي است که اولا معين مي‌کند چه کاري مي‌بايست براي تداوم عمر هر گونه سرمايه فيزيکي انجام شود و دوم آنكه انتظارتي را که کاربران از تجهيزات دارند ، عملي مي‌نمايد .

اهمیت نت در دنیای امروز

امروزه در دنياي صنعتي شاهد بوجود آمدن سيستم‌ها ي مختلفي در رابطه با موضوع «تجهيزات و ماشين‌آلات» هستيم. مفاهيمي مثل :

·    نت – Maintenance

·    مديريت تجهيزات فيزيكي– Physical Asset management / PAM

·    مديريت دارايي‌هاي تجاري – Enterprise Asset management /EAM

 اين روزها زياد به گوش مديران سازمان‌ها مي‌خورند. هدف اصلي اين سيستم‌ها حفظ و نگهداري، بهبود بهره‌برداري و بطور كلي بهره‌وري از ماشين‌آلات، تجهيزات، دستگاهها و تاسيسات هستند.

اما چرا اينقدر سرمايه‌هاي فيزيكي (ماشين‌آلات، تجهيزات، دستگاهها و تاسيسات) و حفظ و نگهداري از آنها براي سازمانها مهم شده‌اند:

·         گسترش سطح اتوماسيون و مكانيزاسيون در صنايع،‌كارخانجات و خدمات موجب رشد مقدار سرمايه گذاري در خريد اين دستگاهها شده است.

·         شرايط حاكم بر بازار تجاري (قيمت، كيفيت،‌ رقابت،‌ تحويل بموقع، ‌ايمني، ‌رفاه و رضايت مشتري)؛  كه موجب شده‌اند سازمان‌هاي توليدي به سمت سيستم‌هاي منعطف توليد، با روش توليد انبوه و ناب بروند و بنابراين نياز به دستگاههايي دارند كه در بهترين وضعيت راندمان كار كنند، ‌متوقف نشوند تا سازمان بتواند درست بموقع كالاها را تحويل مشتري دهند.

·         انتظارات جديد در حوزه‌هاي ايمني و سلامت افراد و محيط زيست؛ كه سازمان‌ها را ملزم به رعايت نكات ايمني در بكارگيري و طراحي و توليد محصولات خود مي‌كند.

انتظارات جديد در مشتريان، مثل مهيا بودن دائمي خدمات شهري، سيستم‌هاي حمل و نقل، انرژي كه ناگزير سازمان‌ها را موظف مي‌كند به فكر چاره‌اي براي اين نياز باشند.

مدلهاي سيستم تعمير و نگهداري

مدل هاي موجود سيستم نت در حال حاضر بصورت زير مي باشد :

۱.سيستم واكنشي (غير برنامه اي): Unplanned Maintenance

اين سيستم بدون برنامه ريزي عمل نموده و در صورت وقوع خرابي تجهيزات جهت رفع آن اقدام مي كند .

۲. سيستم برنامه اي : Planned Maintenance

اساس عمليات اين سيستم ها براساس برنامه ريزي از پيش طرح ريزي شده مي باشد كه خود به سيستم هاي زير تقسيم ميگردد:

1-2)سيستم اصلاحي : Corrective Maintenance

در اين سيستم صرفاً تجهيزاتي مورد توجه قرار مي گيرند كه شرايط عملكردي ضعيف آنها باعث توقف سيستم مي گردد و برنامه ريزي در راستاي اصلاح اين شرايط صورت مي پذيرد .

2-2)سيستم تطبيقي : Adaptive Maintenance

هدف اين سيستم بهبود عمليات , قابليت اطمينان ( Reliability ) و ظرفيت تجهيزات مي باشد كه عمدتاٌ در مرحله ساخت تجهيزات استفاده شده و شامل مطالعه , مهندسي طراحي , ساخت  , نصب , راه اندازي و نظارت مي باشد .

3-2)سيستم پيشگيرانه : Preventive Maintenance

در سيستم هاي نت پيشگيرانه همواره نگرش بسوي آينده و پيشگيري از وقوع خرابي مي باشد . اين سيسم خود به دو گروه تقسيم مي گردد :

1-3-2)سيستم نت بر مبناي موقعيت : Condition – Based Maintenance

در اين سيسم اصل بر رفع پيشگيرانه خرابي و عيوب بدون دمونتاژ كردن و انجام تعميرات اساسي ( Overhauling ) ماشين مي باشد .

2-3-2)سيستم نت سيستماتيك :

در اين سيستم با شناخت شرايط عملكردي و رفتاري ماشين , سرويس ها و تعميرات در توالي زماني معين صورت گرفته و مبنا جلوگيري از بروز هر نوع خرابي و اصولاٌ پيش بيني خرابي و حذف آنها مي باشد .

نت سيستماتيك در سه مدل قابل انجام است :

1-2-3-2) PM:

در اين نوع نت سيستماتيك , تمركز صرفًا بر روي تجهيزات و ماشين آلات بوده و ساير منابع تحت سيستم قرار نمي گيرد .

2-2-3-2) 3M:

اين سيستم بازتر برخو رد كرده و سه منبع ماشين Machine ، نيروي انساني Man ، قطعات يدكي Material تحت سيستم نت قرار مي گيرد .

3-2-3-2) TPM:

در اين سيستم كه كاملترين آنها مي باشد علاوه بر سه منبع ذكر شده در3M ،ساير موارد زير نيز تحت برنامه و كنترل قرار مي گيرد :

·         تضمين كيفيت نت ( Quality Assurance )

·         برنامه ريزي و كنترل مالي ( Managerial Accounting )

·         آموزش نيروي انساني نت ( Manpower Training )

معرفي سيستم مكانيزه مديريت نگهداري و تعميرات( CMMS )

امروزه دراكثر صنايع كشور ما انجام برنامه ريزي نگهداري و تعميرات با عنوانPM مطرح مي باشد ودر واقع تشكيل بخش PM در نمودار سازماني و تهيه نرم افزارهاي مرتبط بصورت يك روش عام بكار گرفته مي شود .ليكن با توجه به رشد روز افزون علوم مختلف , مبحث برنامه ريزي نگهداري و تعميرات نيز از اين اين قاعده مستثنا نبوده و روشهاي جد يدي جهت انجام برنامه ريزي ابداع شده كه از آن جمله مي توان به CMMS و يا سيستم مكانيزه مديريت نگهداري و تعميرات (Computerized Maintenance Management System) اشاره نمود .

ليست امكانات سيستم مكانيزه مديريت نگهداري و تعميرات:

·         كدينگ ماشين آلات در سطوح دلخواه كاربر

·         دسترسي به اطلاعات و صدور دستور تعميرات و برگ دستور از طريق Flow sheet

·         امكان طبقه بندي ماشين آلات و گروه بندي كلي آنها براساس CMP

·         ارائه انواع TYPE هاي شناسنامه اي براي ماشين آلات

·         ثبت مشخصات فني به دو روش استاندارد و انعطاف پذير

·         برنامه ريزي براي هر دپارتمان براساس Setup مخصوص

·         محاسبه راندمان كاركرد دپارتمان ها و ماشين آلات براساس Setup دلخواه كاربر

·         تعريف انواع تجهيزات بازرسي فني يا پارامترهاي مربوطه

·         ورود اطلاعات پارامترهاي اندازه گيري شده بازرسي فني هر تجهيز

·         ارائه نمودار Trend تغييرات پارامترها

·         تهيه چك ليست براي هر فعاليت نت

·         ثبت دستورالعمل انجام كار براي هر فعاليت نت

·         محاسبه برنامه ريزي فعاليتها با هر واحد سنجش دلخواه كاربر( نه فقط زماني)

·         كدينگ انواع دلايل بروز عيب بر روي ماشين آلات و آيتم هاي تعميراتي

·         كدينگ دلايل توقف آيتم هاي موجود در سيستم

·         محاسبه و ارائه گزراش هزينه توقفات

·         محاسبات برنامه ريزي تعميرات براساس واحدهاي زماني و غير زماني

·         تعيين وضعيت ماشين آلات در زمان اجراي فعاليتهاي نت

·         اثرگذاري توقفات بر روي برنامه ريزي فعاليت ها

·         امكان تعريف فعاليت براي پيمانكاران تعميرات و ثبت گزارشات

·         قابليت درج انواع گزارش كار تعميرات (PM,EM  تعميرات موردي)

·         صدور برگ دستور فعاليتPM براساس پارامترهاي متنوع

·         ثبت درخواست انجام تعميرات اتفاقي و ابزار پيگيري انجام آن

·         پيش بيني مقادير مورد نياز قطعات و ملزومات در بازه هاي زماني دلخواه كاربر

·         برآورد نيروي انساني مورد نياز جهت انجام برنامه هاي روتين وOverhaul

·         گزارش مغايرت نفر / ساعت كار استاندارد و واقعي

·         طبقه بندي توقفات بر حسب انواع EM , PM , Overhaul و مطلوب

·         محاسبه ميزان حق الزحمه قابل پرداخت به پيمانكاران تعميرات

·         تعيين پيش نياز فعاليتهاي نت

·         درج كدهاي سيستمISO روي فرم هاي عملياتي

·         ارائه انواع گزارشانت عمومي , شناسنامه اي , پايه اي , مالي , راندمان , پيش بيني نموداري و جستجو

اتصال به ساير سيستم ها

·         اتصال به سيتسم معدن

·         امكان ارتباط به نرم افزار قطعات يدكي( SPIR )

·         امكان ارتباط با نرم افزار انبار

·         دريافت ليست قطعات انبار از طريق اتصال  به سيستم انبار و يا مستقلاً، دريافت اطلاعات قطعات از كاربر

·         دريافت اطلاعات حواله انبار از كاربر و يا دريافت از طريق اتصال به سيتم انبار

·         محاسبه مغايرت مصرف قطعات براساس اطلاعات حواله انبار و گزارش انجام كار

امكان ارتباط با نرم افزار اتوماسيون اداري

با اتصال به اين  سیستم , كاربران مي توان اند در خواستهاي تعميرات يا گزارشهاي كارهاي صادر شده را بصورت Paperless صادر نموده و در گردش قرار دهند .

امكان ارتباط با سيستم پرسنلي

در اين صورت سيستم نت , مشخصات پرسنل را مستقيماً از سيستم پرسنلي دريافت مي نمايد و يا در صورت دارا بودن حق دسترسي نمودار سازماني مستقيماً تعريف مي شود .

·         اتصال به سيستم برنامه ريزي و كنترل توليد و دريافت اطلاعات توليد و توقف و يا دريافت اطلاعات از كاربر

·         اتصال به سيستم هاي مالي و دريافت ليست مراكز هزينه و يا مستقلاً امكان ورود اطلاعات مراكز , توسط كاربر

·         اتصال به سيستم آرشيو فني و دريافت اطلاعات مربوط به اسناد و مدارك تجهيزات

انجام خدماتي از قبيل

·         افزودن امكانات و قابليت هاي مورد نظر كاربران

·         دريافت اطلاعات پارامترهاي اندازه گيري شده توسط تجهيزات بازرسي فني بصورت مكانيزه

·         طراحي و پياده سازي سيستم دلخواه كاربران

·         برگزاري سمينارها و دوره هاي مختلف آموزشي در سطوح مختلف با همکاري دبير كنفرانس ملي نگهداري و تجهيزات و ديگر اساتيد اين رشته

·         پيشنهاد چارت سازماني واحد نت

·         اجرا و مشاوره د ر زمينه هاي جمع آوري اطلاعات , ورود اطلاعات , راه اندازي و بهره برداري سيستم نگهداري تعميرات

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
طراحي سايت و پیاده سازی یک پایگاه وب، نه تنها کاری هنری بلکه در عین حال بسیار فنی و نیازمند رعایت استانداردهای مربوط به وب می باشد. پیش بینی می گردد تا ده سال آینده تقریبا کلیه افراد با سواد و شرکتهای معتبر و سازمانها و ارگانها دارای وب سایت اختصاصی خواهند بود. با توجه به اینکه ایران نسبت به سایر کشورهای پیشرفته از لحاظ تکنولوژی و فرهنگ جامعه الکترونیکی در جایگاه مستحق خود نمی باشد، لذا گروه طراحی سایت و برنامه نویس ما با هدف ترویج آسان و ارزان اعمال به پیاده سازی و طراحي وب سايت های ارزان با رعایت استانداردهای بین المللی، کرده است. این وب سایت توسط جمعی از دانشجویان صنایع وردی 90 طراحی شده تا به عنوان یک پایگاه اطلاع رسانی برای علاقه مندان منظور گردد.این سایت کاملا شخصی بوده وهیچگونه ارتباطی با دانشگاه پیام نور گرمسار ندارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مهندسی صنایع، چرا؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 27
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 39
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 140
  • بازدید ماه : 107
  • بازدید سال : 1,266
  • بازدید کلی : 165,771